You gots to chill - Del 1: En real kalddusj

Jeg må innrømme noe.

Uansett hvor bra jeg får optimalisert kost, trening og andre kjente variabler for god dagsform, er det et rituale som jeg har erfart er helt ufravikelig for å virkelig føle meg FRESH.

For de uinvidde kan dette være så langt unna komfortsonen det går an å komme. Men faktum er at alle har enorme fordeler å hente ved å daglig unne seg en virkelig iskald dusj.

Når jeg var tenåring ble jeg helt zombie i den dampende varme dusjen, og mista tiden helt, for så å fortsette dagen omtrent like groggy etterpå. Dette skjer fortsatt hvis den indre pysa overtaler meg til å dusje varmt eller lunka. Men så fort jeg vrir om krana, våkner sansene og instinktene, for å ikke snakke om hormonene, og jeg er PÅ!

Miljøtilpasning

Det viser seg at vi mennesker har utviklet oss til å tilpasse oss store svingninger i miljøfaktorer som temperatur. Særlig i den lange, kritiske tiden før begrepet "inne" var oppfunnet. Jeg er selv en stor fan av isolerte hus, men har selv oppdaget at vi har tatt denne higenen etter komfort mye lenger enn det som er bra for oss.

Det positive med dette er boosten vi får når vi begynner å bevisst slippe kulda innpå oss igjen.

Cold Thermogenesis

Hvis du vil se noe av forkningen som viser fordelene med isbad, kan du google "Cold Thermogenesis". Fordelene inkluderer blant annet økt fettforbrenning, sterkere immunforsvar, mental klarhet og bedre blodsirkulasjon og cellulær helse, samt at du slutter å fryse i tide og utide.

Etter et langt liv som pyse, er dette en ubehagelig tanke. Men jeg lover deg, når du trosser terskelen og slipper litt kaldtvann på kroppen, tar det ikke mange dager før du blir totalt hekta.

Gradvis tilvenning eller hoppe i det?

Den første uka kan du begynne med å telle ti sekunder på slutten av dusjen din, så øker du ti sekunder hver dag, til du har nådd den magiske terskelen på ett minutt. Husk og pust, lange, kontrollerte åndedrag hjelper deg å samle dg og være til stede i sensasjonen i kroppen. Etter tre dager er det ingen vei tilbake uansett og allerede etter en uke vil dine nærmeste spørre hva som har skjedd med deg, og du vil føle deg som et nytt menneske.

Altfor mange tror fortsatt at du kan bli syk av å få kulde på deg, som om det var en slags bakterie. Men når du venner deg til litt kaldt vann vil du oppleve at det faktisk styrker immunforsvaret drastisk.

Jeg vil allikevel ikke anbefale å kjøle deg ned når du allerede er frysen (les: har dårlig blodsirkulasjon frasitting og inaktivitet). Når dette er tilfellet, tar du deg en liten treningsøkt først. Knebøy, armhevinger, jumping jacks, burpees eller kettlebell swings aktiverer hele kroppen og plutselig har du mot og varme nok til å møte kulden. Du vil snart oppleve at du blir varmere etter kalddusjen enn før du begynner, denne varmen kommer innenfra.

Frys av deg fettet

Kroppen genererer varme for å kompensere for nedkjølingen utenfra. Denne varmen har en helt annen metabolsk effekt passiv varme fra varmt  vann eller en panelovn. Varme er energi, og for å generere varme må kroppen omsette kalorier, faktisk mye mer enn under hard trening. Hvis du da er fett-tilpasset, bruker kroppen dine lagrede kroppsfettreserver, nå  begynner vi å snakke! Det er jo derfor reservene var der i utgangspunktet. Ikke rart det har hopet seg opp når du har søkt komfort og varme utenfra.

I del 2 går jeg dypere i hvordan og hvorfor dette fungerer, vi skal også se på de tiltagende fordelene av lenger og kaldere eksponering (les ISBAD). innen du leser det, forventer jeg at du har hoppet i det og gir deg herved følgende utfordring:

Avslutt alle dusjer kaldt, alltid.
Jobb deg opp til minst ett minutt kalddusj, hver gang.

Kos deg!

7 kommentarer
  1. Bjørn B. 6 år siden

    Yeah! bra skrivi Lasse - eg tar utfordringen og skal få integrert detta i kvardagen 🙂 Ja takk til meire mental klarhet!

  2. Arne Morken 6 år siden

    Kald dusj kan nok være bra for noen, men ikke for alle. Folk med urinveisproblemer f.eks., bør ikke utsette seg for dette, heller ikke gravide eller eldre. Det kan nok ha mye for seg å herde kroppen, men det må skje på riktig vis ellers kan resultatet bli et svekket immunforsvar og sykdom. Man er ikke nødvendigvis pyse fordi man misliker kulde, det kan rett og slett være kroppen som sier fra om noe den ikke tåler. Og jeg synes jo man bør lytte til kroppens signaler.

    • Arne Morken 6 år siden

      Dette ifølge tradisjonell kinesisk medisin altså, det er ikke bare tilfeldig synsing. 🙂 Generelt bør folk med det vi kan kalle "svak nyre Yang energi" og /eller med svak "forsvarsenergi" (wei qi) unngå for sterk påvirkning av kulde, ikke minst hvis kroppen sier fra at det er feil.

      • Forfatter
        Lasse Jellum 5 år siden

        Veldig viktig poeng Arne! Å utsette seg for kulde utover kroppens Wei Qi kan være en stor påkjenning. Men å gjøre dette i korte etapper som jeg her beskriver er brukt av i Kinesisk, Sibirsk, Finsk og flere tradisjoner. I Kina brukes det faktisk for å aktivere å styrke nettopp Yang Jing og Wei Qi. Det var slik jeg kom over dette for fem år siden når jeg slet med Yin/Yang Jing Depletion (utmattelse, kraftløshet og tappet vitalitet). Poenget her er å bringe frem en adaptiv respons, ikke å utsette seg for mest mulig stress 🙂

    • Bjørn B. 5 år siden

      Eg meiner sjansene er ganske store at ein faktisk berre er ei pyse om ein misliker kulde, og kuren for slikt er holdningsendring via ein lang kald dusj... 😀

  3. hansenft 5 år siden

    Dusjer i kaldt vann selv.

    Spm 1) Du sier "magiske grensen på ett minutt", mener du at et minutt er nok? Eller at man da kan hoppe fra ett minutt til mange minutter? Jeg kjører 5 minutter. Begynte også med 5 minutter, men har min egen tilvenningsmetode: Holder dusjhode i hånden, og begynner med 30 sek. under navelen, deretter 30 sek. korsryggen, så 30 sek. over hele overkroppen foran, til slutt 30 sek over hele overkroppen bak. Fortsetter til 5 min har gått. Etter noen dager kan jeg dusje hele overkroppen i mer enn 5 min hvis jeg vil, uten at det er for ubehagelig.

    Spm 2) Er det noen som har noen råd for sommerstid? I sommer stod jeg i dusjen i 20 min. uten å føle meg nevneverdig avkjølt. Har ikke badekar, og kan ikke bruke isbad-metoden.

    • Forfatter
      Lasse Jellum 5 år siden

      Spm 1) Med det mener jeg at når du har gjort et minutt, er du over terskelen og nå får igjen for ditt mot. 5 minutter gir veldig godt utbytte og kan gjøres uansett hvor travel man er.

      Takk for at du deler din tilvenningsmetode, den aktiverer blodtilførsel til de forskjellige områdene som vekselsvis blir veldig varme. Mange vil nok foretrekke noe sånt over å hoppe i det.

      Spm 2) Fjellbekker kan bli fryktelig kalde, men i byen har jeg samme utfordringen så jeg håper noen kommer med en god løsning.

      Hva er det du legger mest positivt merke til etter lang tids kalddusjing?

Legg igjen et svar

©2019 Nyta

Logg inn med brukernavn og passord

or    

Har du glemt innloggingsopplysningene?

Create Account