Strategi 3: Kaffepause

En av de viktigste og enkleste måtene å unngå koffein-toleranse er å hoppe over en dag eller fler hver uke.

Da får hjernen adenosinsignalet og du får etterhvert mestringsfølelsen og merker du kan fungere og prestere godt selv uten kaffe.


Søndag er dagen de aller fleste har et redusert behov for å være hyperfokusert og få unna masse arbeid. Den såkalte hviledagen er etablert selv i den sekulære kulturen. Selv begynte jeg med søndag som en fast kaffepause. Etter en stund ekspanderte jeg, så nå drikker jeg kaffe alt fra en til maks fem dager i uka.


Hvis du føler deg trøtt, sluggish eller har hodepine dagen du tar kaffepause, trenger du flere pausedager, gjerne flere på rad. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen er å ta en kaffefaste. Hvis dagene du har kaffepause er kjipe og tunge, opplever du ikke fordelene som inspirerer deg til å fortsette. Derfor trengs det en ordentlig nullstilling før du fortsetter.

Vanesløyfa


I sin bok «Vanens Makt» beskriver Charles Duhigg det han kaller «the Habit Loop», basert på gjeldende konsensus innen adferdspsykologi.

Den ser slik ut:

Trigger -> Rutine -> Belønning

Trigger ->

Du står opp om morgenen og går inn på kjøkkenet.



(tidstrigger + stedstrigger)

Rutine ->

Du maler bønner og brygger kaffen i ditt eget lille morgenrituale

Du kjenner den vante lukten, varmen og smaken du har ventet på siden i går kveld.

(Rutine)

Belønning

Innen kort tid våkner du til, hjernen kommer online, dagen virker overkommelig, kanskje du til og med er motivert, glad og full av energi?

(Massiv belønning)

Denne vanesløyfa er minst like avhengighetsdannende som koffein. Uansett hvor vanedannende et stoff er, vil de fleste av våre avhengigheter være basert på adferdsmønstre og ikke virkestoffer. Kaffe har som du ser både et kjemisk komponent og et adferdskomponent. 


Et par dagers pause hver uke kan hjelpe å løsne opp i vanesløyfa. Jeg har erfart at det er mye lettere om jeg bytter ut kaffen med en annen vane denne dagen og lager meg ofte en kakao med urter, fett og andre godsaker.


Neste: Kaffefaste

©2020 Nyta

Logg inn med brukernavn og passord

or    

Har du glemt innloggingsopplysningene?

Create Account